مریم و سعید و سروش و سینا زیر یک سقف

وإن یکاد الذین کفروا لیزلقونک بأبصارهم لما سمعوا الذکر ویقولون إنه لمجنون وما هو إلا ذکر للعالمین

مریم و سعید و سروش و سینا زیر یک سقف

وإن یکاد الذین کفروا لیزلقونک بأبصارهم لما سمعوا الذکر ویقولون إنه لمجنون وما هو إلا ذکر للعالمین

قطار پلور سبز

مسافرت با قطار برای مای ندید بید!! جذابه !!‌اینم مطلب یکی از دوستان راجع به قطاری که می خوایم با اون سفر کنیم انشالله !! من هم تجربه خود را از سفر با این قطار برایتان می نویسم تا شاید به درد شما بخورد.

اول که بلیط را اینترنتی گرفتم، روش راحت و خوبی بود، اگر چه مثل خرید بلیط ایران ایر نیست که بردن پرینت رسید کافی باشد، بلکه لازم است شما با داشتن شماره های ردیف (من که رسید چاپی را بردم) به یکی از دفاتر نمایندگی فروش رجا مراجعه کنید تا آنها بلیط چاپی را بدون دریافت هزینه به شما بدهند. البته نمایندگی نزدیک ما یکی دوباری قطع و وصل شبکه داشت، من هم اسامی را پیش آنها گذاشتم و بعد که رفتم، بلیط تحویل شد.

نکته ای که اینجا وجود دارد این است که تا زمانی که شما بلیط چاپی را نگرفته اید، امکان استرداد اینترنتی هست اما بعد از آن انتخاب (یا آپشن) استرداد حذف خواهد می شود. از این رو اگر بعد از چاپ بلیط از مسافرت پشیمان شدید نمی دانم که روند کار در مورد بلیط های خرید اینترنتی چیست.

سایت رجا هم قابل توجه و کاربرپسند است، حتی شما می توانید در تور مجازی داخل کوپه قطار را ببنید. قطار پلور سبز هم داخل خوبی داشت و دو عدد مانیتور یا نمایشگر هم داخل کوپه به چشم می خورد.

دردسرتان ندهم، ساعات موعود رسید و بعد از طی ترافیک سنگین یک پنج شنبه بعد از ظهر، به راه آهن رسیدیم و منتظر شدیم تا نوبت ما شد.

اولین چیزی که جلب توجه می کرد، این که هیچ چیز سبز خاصی در قطار نبود، یعنی معلوم نیست چرا اسم آن را پلور سبز گذاشته اند. رنگ قطار آبی و رو صندلی ها هم آبی بود، شاید اسم قطار آبی با مسماتر به نظر می رسید.

قطار با چند دقیقه تاخیر به راه افتاد، کوپه ما چهار تخته و ظاهر تمیزی داشت. مانیتورهای خاموش بود و کمی بعد از حرکت میهماندار سالن، در چند رفت و برگشت، 4 عدد کیک، 4 ساندیس، 4 بادام زمینی شور و 4 شکلات کاکائویی را با سرعت به ما تحویل داد (پذیرایی رایگان). در خود کوپه هم 4 عدد آب معدنی کوچک که یخ زده بودند (دور از چشم توصیه های وزارت بهداشت مبنی بر منع استفاده از یخ و آب جوش در ظروف پلاستیکی) قرار داشت.

3 مراجعه دیگر هم پیش از رسیدن از طرف میهماندار داشتیم، اول دادن روتختی، روبالشی و رو ملافه ای در یک کیسه پلاستیکی بسته شده، گرفتن سفارش غذا (البته با هزینه خودتان) و گرفتن رو تختی و رو ملافه ای قبل از رسیدن.

اما نکات کوپه ای از بالا به پایین:

- در سقف یک لامپ مهتابی بود که شما می توانستید آن را با هر یک از سه کلید نسبتا بزرگی که وجود داشت، خاموش و روشن کنید.

- دو عدد لامپ مطالعه سقفی دیده می شد که یکی از آنها فقط جایش بود و دیگری هم روشن نمی شد (ظاهرا برای مطالعه کسی گذاشته بودند که در تخت بالایی می خوابید)

- چیزی شبیه درجه حرارت (شیشه استوانه ای با ته گرد) در بدنه کوپه بود که ظاهرا وظیفه اش فراهم آوردن امکان تنظمیم درجه حرارت داخلی توسط مسافر می نمود و حتی یک بار میهماندار برای ما خواست تنظیم کند اما هیچ اثر نداشت. دو دگمه کم و زیاد کن بود که با زدن دگمه زیاد کن، نور قرمز نارنجی قسمت بیشتری از استوانه را روشن می کرد و برعکس اما پس از چند دقیقه خود به خود به حد وسط قبلی برمی گشت.

- روی در شیشه ای به فارسی و انگلیسی (که البته حروف ایی و اچ در کلمه the آن برعکس بود) نوشته بودند که کوپه مجهز به تهویه است لذا در کوپه را بسته نگه دارید ولی در تمام مدت طول سفر فقط هوای بیرون از شیارهای کنار پنجره وارد می شد که آن هم با توجه به خنکی هوا، مطلوب نبود و ما مجبور شدیم در قسمتی از راه روی آن را با پتو بپوشانیم. یکی از کارمندان سابق راه آهن می گفت که قطار یا هوای گرم ندارد یا اگر برایش بگذارند یک واحد تولید بخار به کل قطار اضافه می شود که گرمای بسیار زیادی تولید می کند، پس تا وقتی آن سیستم وصل نشود، خبری از گرما نیست.

- مانیتورها یا تلویزیون ها که می توانست موجب سرگرمی باشد، اصلا کار نمی کرد، وقتی این مطلب را از میهماندار سالن پرسیدم، گفت که دستگاه ها کلا خراب است و شما می توانید با ارائه بلیط به نمایندگی که خریدید به ازای هر نفر دو هزار تومان بگیرید، گفتم که چرا از اول می گیرند که بعد کم کنند؟؟!! خوشبختانه من یک گوشی چینی تلویزیون دار داشتم که گر چه باطری آن خراب است اما از پریز برق موجود در کوپه استفاده کردم و توانستیم تلویزیون خودمان را داشته باشیم.

- تخت ها قابل قبول بود و چهار لحاف و 4 متکا هم در 4 ساک دستی در بالای کوپه قرار داشت.

- شام را هم حدود ساعت 7 و نیم، 8 برایمان آوردند و وقت بردن سینی پولش را گرفتند. شما می توانید برای وقت گذرانی و این که احتمالا داخل کوپه غذا نریزد در خود سالن غذاخوری سفارش بدهید.

نظرات 9 + ارسال نظر
بابا شنبه 16 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 14:57

غف6ق

علی شنبه 4 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 22:13

من عاشق قطارم . مطلبتون عالی بود لذت بردم. بازم از قطار بنویس.

سارا سه‌شنبه 21 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 00:59 http://ساراسوره

مریم یکشنبه 30 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 12:48

سلام
من ساکن اراک هستم شهری که خط آهن از کف آن رد میشه و تقریبا روزی چند بار خونه هارو میلرزونه و جایی که کارخانه واگن پارس تولید کننده واگن های پیشرفته و البته صادراتی جهت استفاده از ما بهترون رو داره متاسفانه به شیراز سرویس نداره البته فرودگاه هم داره اما فقط به مشهد ، کیش و سوریه پرواز داره و من برای دیدن خانوادم که ساکن شیراز هستن مجبورم به تهران برم و از اونجا با هواپیما برم یا به ناچار با اتوبوس VIPکه حدود 2 سال هست که درنظر گرفته شده 12 ساعت خسته کننده رو تا شیراز تحمل کنم تا اینکه این بار تصمیم گرفتم با قطاد برم که متاسفانه با 1 هفته تاخیر از برنامه سفرم بلیط گیرم اومد و دیشب جهت سوار شدن در قطار تهران شیراز به محمدیه قم رفتیم بماند که پیدا کردن ایستگاه محمدیه هم خود کابوسی بود !!! برای من شیرازی قطار ندیده که فقط 1 بار در سالهای دور با قطار از مشهد به تهران رفته بودم قطار هنوز موجود عجیب و کشف نشده ای بود که البته خاطره اون قطار first class که 17 سال پیش سوار شدم در ذهنم بود که حتی با نداشتن LCDباز هم صندلی های مبله آن و راهروهای دلبازش به آدم آرامش میداد به هرحال قطاری که قرار بود 9:30 برسد 10 رسید و ای وای من !!!! هیچ اثری از چیزی حتی نزدیک به first class به چشم نمی خورد وقت ورود شماره صندلی رو که به مسوول واگن دادم با کلی زمینه چینی در بهت من و همسرم که برای رساندن من آمده بود گفت که جای شما یک پسر جوان کنار مادر بزرگ پیرش نشسته البته در کوپه ای که روی بلیط من نوشته بود ویژه خواهران و از من خواست جای آن آقا در کوپه ای دیگر بشینم !!!! قبول نکردیم و رفتم که در کوپه ام بشینم با یک چمدان بزرگ و سنگین و یک ساک دستی که متحیرانه باید با خود به داخل کوپه میبردم !!!!!! که متاسفانه در روی بلیط با آن همه انشایی که نوشته بودند به این موضوع که باید اندازه چمدان کوچک باشد تا در کوپه 4 نفره جا شود مثل هواپیما که مثلا میگن بیشتر از 20 کیلو بار نداشته باشید اشاره ای نشده بود و من نمی دانستم که با اون چمدان که به سختی از راهروی تنگ و تاریک به در کوپه آورده بودم و کل مسیر راهرد را مسدود کرده بود چه کار کنم ( اندازه چمدان من متوسط بود اما برای اون فضا به اندازه یه غول آدم خوار شده بود!!!!) از مسوول واگن و مسوول چک کردن بلیط پرسیدم با چمدانم چه کنم و با کمال خونسردی جواب شنیدم نمی دانیم !!!! پیرزن بیچاره هم یکسره از رفتن نوه اش ازکوپه شکایت میکرد و خلاصه اوضاعی قاراشمیش در جریان بود !!!! که من تصمیم گرفتم بر خلاف توهینی که ناوگان ریلی کشور به شعور اینجانب کرد خودم این توهین رو به خودم نکنم و قید 55 هزار تومان رو بزنم و در کمال بهت و ناباوری از قطار پیاده شدم و به این نتیجه رسیدم که اون تعریف ها از قطارهای first class که دوستان و آشنایان شنیده بودم متحد القول مربوط میشه به خطوط ریلی منتهی به مشهد مقدس و سایر خطوط کشور درجه 3 با اسم درجه 1 هست !!!!!!

مهرنوش دوشنبه 28 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 13:44

سلام از حوصله و نکته سنجی تون مممنونم.
ما فردا شب با پلور سبز می ریم مشهد.
فکر می کزدیم با بلیط77000تومنی لا اقل پذیرایی شام داشته باشن اما نمی دن.
ضمنا 3 نفر بودیم و کوپه 4 نفره در بست کردیم.
نفر چهارمی به لیستمون اضافه شد؛ خواستیم برای بلیط اقدام کنیم، گفتن مجدداً باید بهای بلیط پرذاخت بشه!
فکر کنید صرفاً بابت سو استفاده سودجویانی که کوپه دربست می کنن و بعد ظرفیت اضافی رو آزاد می فروشن.!!!!
این موضوع به نظر شما منطقیه؟

حمید خان پنج‌شنبه 11 خرداد‌ماه سال 1396 ساعت 14:53

ما فردا ۵ صبح راهی مشهدیم با همین پلور سبز.....
امیدوارم تلوزیونش سالم باشه خخخخخ
۶۵ تومن هر نفر

کاکو شیرازی دوشنبه 19 تیر‌ماه سال 1396 ساعت 00:51

سلام کاکو
از مشهد به سمت شیییییراز انشالله
با پلور سبز امیدوارم سیستم صوتیش اوکی باشه تا آهنگمون هم به را باشه

مریم جمعه 10 شهریور‌ماه سال 1396 ساعت 17:53

سلام دوستان قطار پلور سبز صبحانه هم میده

سپیده شنبه 11 آذر‌ماه سال 1396 ساعت 19:04

سلام.من و همسرم قراره همین چهارشنبه با پلور سبز بریم مشهد.بلیطمون رو بدون غذا گرفتیم.چندتا سوال دارم.۱.چه غذاهایی در بوفه یا رستوران قطار وجود داره؟۲.صبحانه رایگانه یا نه؟۳.قیمت غذاهای قطار مناسبه؟۴.ایا میشه باخودمون غذا ببریم؟۵.باتوجه به فصل سرما دمای هوای کوپه ها چطوره؟پتوی قطار جوابگو هست یا بهتره با خودمون پتو مسافرتی ببریم؟باتشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد